Και τώρα, αγαπητοί μου φίλοι, ας μελετήσουμε ένα Πατερικό κείμενο, που αναφέρεται στην 6η εντολή «ου μοιχεύσεις» και την αναλύει. Είναι το κείμενο του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, του οποίου η μνήμη τιμάται εξαιρέτως κατά την 2α Κυριακή των Νηστειών.
Ο άγιος Γρηγόριος έζησε κατά τον 14ο αιώνα. Έτσι τώρα οι καλής προαιρέσεως αναγνώστες μας μπορούν να διαπιστώσουν, ότι η ηθική διδασκαλία της Εκκλησίας μας διαχρονικά είναι η αυτή και δεν επιδέχεται αλλοιώσεις. Η χριστιανική Ηθική δεν μετασχηματίζεται με την πάροδο του χρόνου. Δεν προσαρμόζεται στις συνήθειες ή τις απαιτήσεις της Κοινωνίας. Η Κοινωνία καλείται να ασπασθή και να εφαρμόση τις διατάξεις της, ώστε να είναι κοινωνία ανθρώπων. Ανθρώπων και όχι κτηνών, όπως ο ξενοδόχος πατέρας που εξέδιδε τα παιδιά του ή νοίκιαζε τα δωμάτια του ξενοδοχείου του με αντάλλαγμα τα παιδάκια των πελατών του ξενοδοχείου του, στα οποία ασχημονούσε. Η Κοινωνία είναι κοινωνία ανθρώπων ή μη ανθρώπων! Όταν τα πάθη της σαρκός κυριαρχήσουν στον άνθρωπο, τότε αυτός μεταβάλλεται σε κτήνος. Ασχημονεί ακόμη και σε ένα νεκρό σώμα.....
Ό, τι λοιπόν εθεωρείτο ΗΘΙΚΟ κατά τον 14ο αιώνα, πού έζησε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, είναι και σήμερα ΗΘΙΚΟ και αντιστρόφως. Ίσως αυτό να μη βολεύει τον σύγχρονο άνθρωπο, πλήνόμως ο Χριστός μας είναι «ο Αυτός και χθες και σήμερον και εις τούς αιώνας».
Απολαύστε λοιπόν το κείμενο και στοχαστείτε πάνω σ’ αυτό.
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
06 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2008
----------------------------------------------------------------------
6. Ου μοιχεύσεις.
Να μην πορνεύσεις, για να μην καταντήσεις να γίνεις από μέλος Χριστού μέλος πόρνης, και (έτσι) αποκοπείς από το θείο σώμα (σαν σάπιο μέλος) και χάσεις την Θεία κληρονομιά και ριχθείς στην γέενα (του πυρός). Γιατί (όπως λέει ο νόμος) εάν η θυγατέρα ιερέως που συλληφθεί να πορνεύεται, υπομένει την τιμωρία τον θάνατο δια πυράς, επειδή (με την πράξη της) τον πατέρα (της) ντρόπιασε, πόσο μεγαλύτερη τιμωρία αξίζει όποιος τέτοια βρωμιά κάνει στο σώμα του Χριστού; Συ μεν λοιπόν, αν μπορείς, εφάρμοσε (στην ζωή σου) την παρθενία, για να μπορέσεις να αφιερωθείς εξ ολοκλήρου στον Θεό και με τέλεια αγάπη σε Αυτόν να προσκολληθείς, μένοντας κοντά Του σε όλη σου την ζωή και φροντίζοντας αποκλειστικά πάντοτε (να κάνεις) ότι αρέσει στον Κύριο, και (έτσι) από τώρα εξασφαλίζοντας την μέλλουσα ζωή και ζώντας κάτω στην γη σαν Άγγελος Θεού. Γιατί αυτών (δηλαδή των Αγγέλων) γνώρισμα είναι η παρθενία, και γίνεται όμοιος με αυτούς, -αν και έχει σώμα- όσο τούτο είναι δυνατόν, όποιος ακολουθεί την παρθενία...
Αν πάλι προτιμήσεις να ακολουθήσεις την (κατά Χριστόν) παρθενική ζωή και δεν έχεις δώσει τέτοια υπόσχεση στον Θεό, τότε σου επιτρέπεται να πάρεις μία γυναίκα σύμφωνα με τον νόμο του Κυρίου, και μόνο με αυτήν να κατοικείς και να μην την θεωρείς σαν δικό σου σκεύος προς σκοπό αγιασμού, απέχοντας με όλη σου την δύναμη από ξένες γυναίκες. Θα μπορέσεις δε τελείως να αποφεύγεις αυτές, αν προσέξεις τις άκαιρες (και ψυχικά επικίνδυνες) συναντήσεις και συζητήσεις μαζί τους, και (φρόντιζε) να μην σου αρέσουν τα πορνικά λόγια και ακούσματα, και να διώχνεις τα μάτια του σώματος και της ψυχής σου από πάνω τους όσο σου είναι τούτο δυνατό, και συνήθιζε να μην ρίχνεις βλέμματα εμπαθή και περίεργα πάνω στην ομορφιά των προσώπων. Γιατί εκείνος που κοιτάζει μια γυναίκα με κακή πρόθεση και επιθυμία, ήδη (όπως λέει ο Κύριος) είναι σαν να έκανε μαζί της την κακή πράξη (της μοιχείας η πορνείας), και έτσι έχει γίνει ακάθαρτος μπροστά στα μάτια του Χριστού που βλέπει (τα κρυπτά) στις καρδιές. Από το σημείο δε αυτό (της ψυχικής αμαρτίας, ο άνθρωπος) ο ταλαίπωρος, καταντάει και στο να διαπράξει και τη σωματική αμαρτία. Αλλά τι μιλάω (μόνο) για τις βρωμιές της πορνείας και της μοιχείας και όλες τις άλλες τέτοιες που ενεργούνται κατά φύση; Γιατί ο άνθρωπος όταν με περιέργεια κοιτάει τα όμορφα πρόσωπα, σέρνεται ακόλαστα και στις παρά φύση (σαρκικές αμαρτίες και) ασέλγειες. Συ λοιπόν, άμα κόψεις από πάνω σου τις πικρές ρίζες (της αμαρτίας), δεν θα δοκιμάσεις τους καρπούς (της) αλλά θα φέρεις αντιθέτως τον καρπό της αγνότητας και του αγιασμού που έρχεται μαζί της, χωρίς τον οποίο κανείς δεν πρόκειται να ιδεί τον Κύριο.
Η ερμηνεία της 6ης εντολής κατά τον Aγιο Γρηγόριο Παλαμά βρίσκεται στο έργο του "ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ" ΕΚΔΟΣΗ Ε.Π.Ε ΤΟΜΟΣ 8
Αγίου Γρηγορίου Παλαμά
Δέκα ἐντολές (πρωτότυπο κείμενο καὶ ἑρμηνεία)
http://www.nektarios.gr/orthodoxy/explanatory/10commandments.htm
Ο άγιος Γρηγόριος έζησε κατά τον 14ο αιώνα. Έτσι τώρα οι καλής προαιρέσεως αναγνώστες μας μπορούν να διαπιστώσουν, ότι η ηθική διδασκαλία της Εκκλησίας μας διαχρονικά είναι η αυτή και δεν επιδέχεται αλλοιώσεις. Η χριστιανική Ηθική δεν μετασχηματίζεται με την πάροδο του χρόνου. Δεν προσαρμόζεται στις συνήθειες ή τις απαιτήσεις της Κοινωνίας. Η Κοινωνία καλείται να ασπασθή και να εφαρμόση τις διατάξεις της, ώστε να είναι κοινωνία ανθρώπων. Ανθρώπων και όχι κτηνών, όπως ο ξενοδόχος πατέρας που εξέδιδε τα παιδιά του ή νοίκιαζε τα δωμάτια του ξενοδοχείου του με αντάλλαγμα τα παιδάκια των πελατών του ξενοδοχείου του, στα οποία ασχημονούσε. Η Κοινωνία είναι κοινωνία ανθρώπων ή μη ανθρώπων! Όταν τα πάθη της σαρκός κυριαρχήσουν στον άνθρωπο, τότε αυτός μεταβάλλεται σε κτήνος. Ασχημονεί ακόμη και σε ένα νεκρό σώμα.....
Ό, τι λοιπόν εθεωρείτο ΗΘΙΚΟ κατά τον 14ο αιώνα, πού έζησε ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, είναι και σήμερα ΗΘΙΚΟ και αντιστρόφως. Ίσως αυτό να μη βολεύει τον σύγχρονο άνθρωπο, πλήνόμως ο Χριστός μας είναι «ο Αυτός και χθες και σήμερον και εις τούς αιώνας».
Απολαύστε λοιπόν το κείμενο και στοχαστείτε πάνω σ’ αυτό.
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
06 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2008
----------------------------------------------------------------------
6. Ου μοιχεύσεις.
Να μην πορνεύσεις, για να μην καταντήσεις να γίνεις από μέλος Χριστού μέλος πόρνης, και (έτσι) αποκοπείς από το θείο σώμα (σαν σάπιο μέλος) και χάσεις την Θεία κληρονομιά και ριχθείς στην γέενα (του πυρός). Γιατί (όπως λέει ο νόμος) εάν η θυγατέρα ιερέως που συλληφθεί να πορνεύεται, υπομένει την τιμωρία τον θάνατο δια πυράς, επειδή (με την πράξη της) τον πατέρα (της) ντρόπιασε, πόσο μεγαλύτερη τιμωρία αξίζει όποιος τέτοια βρωμιά κάνει στο σώμα του Χριστού; Συ μεν λοιπόν, αν μπορείς, εφάρμοσε (στην ζωή σου) την παρθενία, για να μπορέσεις να αφιερωθείς εξ ολοκλήρου στον Θεό και με τέλεια αγάπη σε Αυτόν να προσκολληθείς, μένοντας κοντά Του σε όλη σου την ζωή και φροντίζοντας αποκλειστικά πάντοτε (να κάνεις) ότι αρέσει στον Κύριο, και (έτσι) από τώρα εξασφαλίζοντας την μέλλουσα ζωή και ζώντας κάτω στην γη σαν Άγγελος Θεού. Γιατί αυτών (δηλαδή των Αγγέλων) γνώρισμα είναι η παρθενία, και γίνεται όμοιος με αυτούς, -αν και έχει σώμα- όσο τούτο είναι δυνατόν, όποιος ακολουθεί την παρθενία...
Αν πάλι προτιμήσεις να ακολουθήσεις την (κατά Χριστόν) παρθενική ζωή και δεν έχεις δώσει τέτοια υπόσχεση στον Θεό, τότε σου επιτρέπεται να πάρεις μία γυναίκα σύμφωνα με τον νόμο του Κυρίου, και μόνο με αυτήν να κατοικείς και να μην την θεωρείς σαν δικό σου σκεύος προς σκοπό αγιασμού, απέχοντας με όλη σου την δύναμη από ξένες γυναίκες. Θα μπορέσεις δε τελείως να αποφεύγεις αυτές, αν προσέξεις τις άκαιρες (και ψυχικά επικίνδυνες) συναντήσεις και συζητήσεις μαζί τους, και (φρόντιζε) να μην σου αρέσουν τα πορνικά λόγια και ακούσματα, και να διώχνεις τα μάτια του σώματος και της ψυχής σου από πάνω τους όσο σου είναι τούτο δυνατό, και συνήθιζε να μην ρίχνεις βλέμματα εμπαθή και περίεργα πάνω στην ομορφιά των προσώπων. Γιατί εκείνος που κοιτάζει μια γυναίκα με κακή πρόθεση και επιθυμία, ήδη (όπως λέει ο Κύριος) είναι σαν να έκανε μαζί της την κακή πράξη (της μοιχείας η πορνείας), και έτσι έχει γίνει ακάθαρτος μπροστά στα μάτια του Χριστού που βλέπει (τα κρυπτά) στις καρδιές. Από το σημείο δε αυτό (της ψυχικής αμαρτίας, ο άνθρωπος) ο ταλαίπωρος, καταντάει και στο να διαπράξει και τη σωματική αμαρτία. Αλλά τι μιλάω (μόνο) για τις βρωμιές της πορνείας και της μοιχείας και όλες τις άλλες τέτοιες που ενεργούνται κατά φύση; Γιατί ο άνθρωπος όταν με περιέργεια κοιτάει τα όμορφα πρόσωπα, σέρνεται ακόλαστα και στις παρά φύση (σαρκικές αμαρτίες και) ασέλγειες. Συ λοιπόν, άμα κόψεις από πάνω σου τις πικρές ρίζες (της αμαρτίας), δεν θα δοκιμάσεις τους καρπούς (της) αλλά θα φέρεις αντιθέτως τον καρπό της αγνότητας και του αγιασμού που έρχεται μαζί της, χωρίς τον οποίο κανείς δεν πρόκειται να ιδεί τον Κύριο.
Η ερμηνεία της 6ης εντολής κατά τον Aγιο Γρηγόριο Παλαμά βρίσκεται στο έργο του "ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ" ΕΚΔΟΣΗ Ε.Π.Ε ΤΟΜΟΣ 8
Αγίου Γρηγορίου Παλαμά
Δέκα ἐντολές (πρωτότυπο κείμενο καὶ ἑρμηνεία)
http://www.nektarios.gr/orthodoxy/explanatory/10commandments.htm