Τρίτη, 3 Ιουνίου 2014

ΓΙΑΤΙ ΣΤΗ ΜΟΣΧΑ;



          Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΜΟΣΧΑ

_______Με μια μικρή ακολουθία εκλεκτών Συμβούλων-Συνεργατών μας και με τον Διάκονό μας π. Γερβάσιο Ιωακειμίδη από τις 22 έως τις 29 Μαΐου ε.ε. επισκεφθήκαμε το Πατριαρχείο της Μόσχας. ([1]) Τώρα, που με την βοήθεια του Κυρίου μας, επιστρέψαμε και καλά και χαρούμενοι, είναι αναγκαίο να ενημερώσουμε τους πιστούς μας για το σκοπό του ταξιδίου μας. Θα απαντήσουμε, λοιπόν, με σαφήνεια και συντομία στο ερώτημα: «Γιατί επισκεφθήκαμε τη Ρωσία; Γιατί, λοιπόν, στη Μόσχα;»      
1.      Διότι η Ρωσία σήμερα είναι μια μεγάλη χριστιανική Χώρα! Δεν είναι μόνον οι Ρώσοι επενδυτές, που έρχονται στην Χώρα μας για επενδύσεις! Είναι και τα πλήθη των Ρώσων Ορθοδόξων χριστιανών, τα οποία συρρέουν ως προσκυνητές συνεχώς στην ευρύτερη περιοχή μας, κυρίως δε στην Πάτρα και τα Καλάβρυτα, για να προσκυνήσουν την αγία Κάρα του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου και του Οσίου πατρός ημών Αλεξίου. Όταν, λοιπόν, διατηρείς και αυξάνεις τις σχέσεις σου με μια μεγάλη και δυνατή Χώρα, μόνον ωφέλεια και κέρδη μπορείς να έχεις! Πολλοί άλλωστε Έλληνες Ιεράρχες πηγαινοέρχονται στη Ρωσία. Πρόσφατη π.χ. είναι η επίσκεψη του γείτονά μας Σεβ. Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου. Μετέφερε στη Μόσχα για προσκύνημα τον Σταυρό του Αγίου Ανδρέου. Γνωστές επίσης είναι  οι επισκέψεις των  Σεβ. Μητροπολιτών Βερροίας κ. Παντελεήμονος, Μεσογαίας κ. Νικολάου κ.ά, ή του Πανοσ. Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου κ. Εφραίμ και άλλων εκκλησιαστικών προσώπων. Είναι, λοιπόν, η εποχή κατά την οποία μπορούμε και πρέπει να αναπτύξουμε τις επαφές μας με την μεγάλη Χώρα της Ρωσίας. Να τους γνωρίσουμε και να μας γνωρίσουν! Να τους αγαπήσουμε και να μας αγαπήσουν! Να τους δώσουμε από τον πνευματικό μας θησαυρό και να πάρουμε από την ευλάβειά τους! Οι σχέσεις στο πολιτικό επίπεδο είναι έργο των  Κυβερνήσεων. Η ανάπτυξη πνευματικών δεσμών και συνεργασίας είναι έργο των εκκλησιαστικών παραγόντων! Ρωσία βέβαια δεν είναι μόνον η Πολιτική Ηγεσία της μεγάλης αυτής Χώρας. Είναι και το Πατριαρχείο της Μόσχας, μάλιστα δε ο εξαίρετος Πατριάρχης κ. Κύριλλος.
2.       Διότι και το Πατριαρχείο της Μόσχας σήμερα είναι μια μεγάλη δύναμη και μια ισχυρή τοπική Εκκλησία! Δοκιμάσθηκε σκληρά επί εβδομήντα τόσα χρόνια από το σκληρό διωγμό, που εφάρμοσε το άθεο κομμουνιστικό καθεστώς, ο «πατερούλης Στάλιν» και όλοι οι άλλοι!  Ναι, δοκιμάσθηκε σκληρά, πλην όμως άντεξε! Και όχι μόνον άντεξε, αλλά και ανέδειξε νέους αγίους, Οσίους και Μάρτυρες! Είναι, συνεπώς, πολύ ωφέλιμο π.χ. να προσκυνήσει κάποιος στην Μόσχα την Οσία Ματρώνα την εκ γενετής άομματη, τον Μάρτυρα Πατριάρχη Μόσχας άγιο Τύχωνα  και πολλές άλλες άγιες μορφές των νεωτέρων χρόνων! Είναι επίσης πολύ ωφέλιμο να ζήσεις και να θαυμάσεις την  ευσέβεια των Ρώσων πιστών! Παρακολουθούν τις -συνήθως πολύωρες- ιερές ακολουθίες όρθιοι! Επί τρείς και τέσσερες ώρες παραμένουν όρθιοι και ακίνητοι, προσευχόμενοι κατά τη διάρκεια της θείας λατρείας! Στους ναούς εκεί ΔΕΝ υπάρχουν καθίσματα! Είναι εκπληκτική η αντοχή αυτών των ανθρώπων! Στη Μόσχα επίσης είδαμε και το εξής διδακτικό: Ο οδηγός μας κ. Βλαδίμηρος, όταν καθόταν στη θέση του πρώτα έκανε το σημείο του Σταυρού με πολύ ευλάβεια στον εαυτό του, στη συνέχεια δε σφράγιζε με το σημείο του Σταυρού και το τιμόνι του αυτοκινήτου του, πριν ανάψει την μηχανή του!  
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλος είναι μια εξαιρετικά δυναμική εκκλησιαστική μορφή, φέρει  δε την εμπειρία όλων αυτών των δίσεκτων για την Χώρα Του χρόνων, γι’ αυτό και μπορεί να σταθεί πολύτιμος συμπαραστάτης και βοηθός στο δοκιμαζόμενο Οικουμενικό  Πατριαρχείο και μάλιστα στην καθημερινά σταυρώσιμη πορεία του σεβάσμιου και μαρτυρικού Οικουμενικού μας Πατριάρχου, τον Παναγιώτατο κ. Βαρθολομαίο! Μπορεί κατά καιρούς να ασκούμε αυστηρή κριτική  στον Πατριάρχη μας για έργα, πράξεις και δηλώσεις Του, αλλά αυτό δεν σημαίνει έλλειψη αγάπης και σεβασμού εκ μέρους μας προς το σεπτό πρόσωπό Του. Μπορεί π.χ. να μη συμφωνούμε με την νέα θεωρία του Φαναρίου, ότι ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είναι «primus sinus pares”,   δηλ. «πρώτος άνευ ίσων», αλλά όταν με ειλικρίνεια αγαπάς ένα υπεροχικό εκκλησιαστικό πρόσωπο πρέπει να του λέγεις την αλήθεια!  Αγάπη δεν σημαίνει, να είσαι απλώς ένας yesman!  Με σεβασμό, λοιπόν, θα Του υπενθυμίσεις:  
Α) πρώτον, ότι κατά την παράδοση της αγίας Ορθοδοξίας μας ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι «primus inter pares”, δηλ. «πρώτος μεταξύ ίσων»,
Β) δεύτερον, ότι ο κάθε Μητροπολίτης στα όρια της δικαιοδοσίας του είναι και αυτός ένας μικρός «οικουμενικός Πατριάρχης»! Απόδειξη περί τούτου είναι το γεγονός, ότι  ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΗ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΝΑ ΙΕΡΟΥΡΓΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΜΙΚΡΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΠΑΡΧΙΑ, όπως π.χ. είναι τα Κύθηρα, αν προηγουμένως δεν λάβει την άδεια του τοπικού Μητροπολίτου! Άρα η εξουσία του Οικουμενικού Πατριάρχου είναι περιωρισμένη! Στην Ορθόδοξο Εκκλησία ο Οικουμενικός Πατριάρχης προεδρεύει μεν, αλλά δεν ηγείται!  Αρχηγός και Κεφαλή της Εκκλησίας είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός! Ο Πατριάρχης είναι «πρώτος μεταξύ ίσων»! Ηγείται μόνον μέσα στα όρια της διοικητικής δικαιοδοσίας Του!
Γ) Και τρίτον, ότι σήμερα δεν είναι καιρός πια για Πρωτεία και Πρωτοκαθεδρίες, αλλά για θυσίες και θυσιαστικές πράξεις, διά των οποίων αναδεικνύονται οι αληθινά Μεγάλοι! Η περίπτωση του Πάπα Ρώμης κ. Φραγκίσκου, ο οποίος στα Ιεροσόλυμα ασπάσθηκε δημοσίως το χέρι του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, κείται ακριβώς στην απέναντι πλευρά από την κίνηση για την επιβολή της θεωρίας «primus sinus pares”! Η μία κίνηση, η του Ρωμαίου Ποντίφηκος, είναι ενωτική ([2]), η άλλη, η του Οικουμενικού Πατριάρχου μας, είναι διχαστική!     
3. Διότι με την Ρωσία έχουμε μια προσωπική σχέση 50 περίπου χρόνων!  Ήταν Ιούνιος του έτους 1976, όταν για πρώτη φορά επισκεφθήκαμε την Ρωσία επί Πατριάρχου Ποιμένος.  Ήμασταν στη Συνοδεία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Σεραφείμ, ο οποίος πραγματοποιούσε τότε την επίσημη επίσκεψή του στο Πατριαρχείο της Μόσχας. Έκτοτε πολλές φορές είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε επισκέψεις στη Ρωσία για υπηρεσιακούς λόγους. Με τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Μόσχας κ. Κύριλλο και τον Υπεύθυνο του τομέως Εξωτερικών Σχέσεων Σεβ. Μητροπολίτη Βολοκολάμσκυ κ. Ιλαρίωνα διατηρούμε μια παλαιά φιλία.

4. Διότι δεχθήκαμε την τιμητική Πρόσκληση του Μακαριωτάτου Πατριάρχου της Μόσχας κ. Κυρίλλου, να παραστούμε και να συνεορτάσουμε την εορτή των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, Φωτιστών των Σλαύων!  Μας δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να συλλειτουργήσουμε στον παμμέγιστο Ναό του Σωτήρος, όπου έλαβαν μέρος εκπρόσωποι του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αυτοπροσώπως ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Βουλγαρίας κ. Νεόφυτος, εκπρόσωποι των άλλων πρεσβυγενών Πατριαρχείων, της Σερβίας κλπ.  
5. Διότι στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού προτιμάμε τις στρατιές των Ορθοδόξων από τη Ρωσία από τά στίφη των Ισλαμιστών ή των «πολιτισμένων» μά «αθέων» Ευρωπαίων, τα οποία κατακλύζουν τη Χώρα μας. Έτσι, λοιπόν, σκοπός του ταξιδίου μας στη Μόσχα ήταν η συνεργασία μας με το Πατριαρχείο της Μόσχας
α) για την ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού προς την περιοχή μας, η αξιοποίηση του ξενοδοχείου μας «ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΡΟΝ» κλπ.
β) για την μεταφορά στη Ρωσία  ιερών εικόνων από την Μητρόπολή μας για προσκύνημα,
γ) για την ανάπτυξη επενδυτικών Προγραμμάτων σε εκκλησιαστικές εκτάσεις της περιοχής μας,
δ)  για την συνεργασία   μας στον κοινωνικό τομέα κ.ά.
          Όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν με αγάπη και αλληλοσεβασμό προς αλλήλους για την ωφέλεια και των δύο πλευρών.
Έτσι, λοιπόν, είχαμε την μεγάλη τιμή να μας δεχθή, με περισσή δε εγκαρδιότητα, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης κ. Κύριλλος  σε μια ιδιαίτερη ακρόαση, η οποία διήρκεσε μια ώρα και δέκα πέντε λεπτά της ώρας! Μας συνώδευαν στη Μόσχα και στη ακρόαση από τον Πατριάρχη παρίσταντο οι εκλεκτοί Συνεργάτες μας ως Σύμβουλοι, ήτοι ο Μεγάλος Φίλος κ. Νικόλαος Χριστοδουλόπουλος και ο Μεγάλος Εθελοντής Στρατηγός ε.α. κ. Κωνστ. Αργυρός, Πρόεδρος της «ΜΕΤΟΧΙ Α.Ε.». Είναι χαρακτηριστικά τα λόγια, με τα οποία μας υποδέχθηκε ο Πατριάρχης κ. Κύριλλος: «Σας γνωρίζουμε ως Αρχιερέα με ζήλο, θαρραλέο συνήγορο για την Ελληνική Εκκλησία»! Αλλά και ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Ιλαρίων μας υποδέχθηκε επίσης με τα εξής θερμά λόγια:  «Σας γνωρίζουμε ως ένα φίλο της Ρωσικής Εκκλησίας, σας αγαπάμε και εκτιμούμε τις θέσεις   σας πάνω σε διάφορα θέματα, που αφορούν την Εκκλησία»!



Ας σημειωθή, ότι καθ’ όλη την διάρκεια της  παραμονής μας στη Μόσχα, ήμασταν φιλοξενούμενοι του Πατριάρχου στο ξενοδοχείο Danilofsky, για τις μετακινήσεις μας δε είχαμε στη διάθεσή μας αυτοκίνητο με οδηγό τον κ. Βλαδίμηρο και  τον αγαπητό μας κ. Σέργιο Monakhov ως συνοδό μας και μεταφραστή. 



Τελικά, το ταξίδι μας στη Μόσχα ήταν μια ακόμη προσπάθεια για την ωφέλεια της Επαρχίας μας.
Αίγιον, 3 Ιουνίου 2014
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ 

       

[1] Ως φαίνεται, μερικοί περίεργοι τύποι από τον εκκλησιαστικό χώρο ενωχλήθηκαν από το γεγονός και έσπευσαν να συσχετίσουν την επίσκεψή μας με το σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο, προβαίνοντας σε κάποια καυστικά σχόλια, με τα οποία εξωτερίκευσαν το δηλητήριο, που υπάρχει στην ψυχή τους, όπως π.χ. το «ο εχθρός του εχθρού μου είναι ο φίλος μου»! Στους πολυάσχολους και περίεργους αυτούς ευτελείς τύπους, που κρύπτονται κάτω από ψευδώνυμα, από τη θέση αυτή απαντάμε και λέμε: Τα σχόλιά σας, αγαπητοί μου,  δεν μας πτοούν!  Η ανωνυμία σας καταδεικνύει την ανανδρία σας! Αν είσθε γενναίοι, γράψτε τα σχόλιά σας με το όνομά σας! Αν δεν το κάμετε, είσθε για…………….φτύσιμο!
[2] Δυστυχώς αυτή η κίνηση του Πάπα, τελικά, έχασε την αξία της από την ώρα κατά την οποία ο Ρωμαίος Ποντίφηξ την επανέλαβε και προς τον Αρχιραβίνο των Ιεροσολύμων! Έτσι όμως έδειξεν, ότι η κίνηση αυτή δεν ήταν προϊόν ταπεινώσεως, αλλά ενέργεια σκοπιμότητος!  Έπειτα από αυτά, μπορούμε, λοιπόν, να πούμε χωρίς δισταγμό τώρα, ότι ο Πάπας Φραγκίσκος είναι ένας καλός θεατρίνος, όχι όμως και ένας γνήσιος εκπρόσωπος του Χριστού μας στη γη!