ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ - ΣΗΜΕΙΩΜΑ 2ον
Στο προηγούμενο σημείωμα, ο άγιος Νικόδημος μας επεσήμανε, ότι το μεγαλύτερο κατόρθωμα, στο οποίο μπορεί να φθάσει ο άνθρωπος, είναι το να πλησιάσει ¨κάπως¨ το Θεό και να ενωθεί μ΄Αυτόν! Εδώ όμως παραμονεύει ένας θανάσιμος κίνδυνος. Καθώς αγωνίζεται ο άνθρωπος για την βίωση των αρετών, είναι ενδεχόμενο να νομίσει, ότι έφθασε πια στα ύψη της αρετής! Ότι υψώθηκε μέχρι τα τάγματα των Αγγέλων..... Αυτό το φρόνημα προσφέρει στο διάβολο την πιο μεγάλη χαρά. Οπότε μας αφήνει στην πλάνη, ότι εργαζόμεθα την αρετή!Στο συνεχόμενο απόσπασμα αναλύει ο άγιος Νικόδημος τα γνωρίσματα και τα ιδιώματα αυτών των ανθρώπων. Ας τον παρακολουθήσουμε.
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
13 Μαΐου 2008
Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
2ον Η ΠΛΑΝΗ ΤΩΝ ΕΥΣΕΒΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
......................................................................................
Αλλά, σε πόσα σφάλματα είναι μπλεγμένοι αυτοί και πόσο είναι μακριά από την αληθινή τελειότητα, μπορεί να το καταλάβει ο κάθε ένας από την ζωή και τα ήθη τους! Γιατί αυτοί θέλουν να προτιμούνται από τους άλλους σε κάθε τι, που υπάρχει. Είναι ιδιόρυθμοι και ισχυρο-γνώμονες στο θέλημά τους. Είναι τυφλοί σε όλα τα δικά τους, με επιμέλεια όμως εξετάζουν τους λόγους και τις πράξεις των άλλων. Αν, δηλαδή, κάποιος θίξει λίγο την ιδέα που έχουν για τον εαυτό τους και που θέλουν να έχουν και οι άλλοι γι’ αυτούς, ή εάν τους εμποδίσει κάποιος από εκείνες τις ευλάβειες και τις αρετές, με τις οποίες καταπιάνονται (ο Θεός να φυλάει!), αμέσως συγχύζονται, ανάβουν από θυμό και γίνονται έξαλλοι! Και, αν ο Θεός, θέλοντας να τους φέρει σε ακριβή γνώση του εαυτού τους και στον αληθινό δρόμο της τελειότητας, τους στείλει θλίψεις και αρρώστιες ή παραχωρήσει να τους έλθουν διωγμοί ( οι οποίοι είναι το δοκιμαστήριο, που δοκιμάζει τους γνήσιους και αληθινούς δούλους του ), τότε φανερώνουν τα κρυφά της καρδιάς τους, ότι δηλαδή είναι διεφθαρμένοι από την υπερηφάνεια! Γιατί, σε κάθε λυπηρό γεγονός, που συμβαίνει, δεν θέλουν να ακολουθήσουν το θέλημα του Θεού και να μένουν αναπαυμένοι στις δίκαιες, έστω και κρυφές κρίσεις του Θεού, ούτε θέλουν κατά το παράδειγμα του ταπεινωθέντος και παθόντος Υιού Αυτού, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, να ταπεινωθούν κάτω από όλα τα κτίσμα-τα, έχοντας για αγαπητούς φίλους τους διώκτες, ως όργανα της θείας αγαθότητας και συνεργούς της σωτηρίας τους!Τώρα, λοιπόν, που γνώρισες πολύ καλά ότι η πνευματική ζωή και η τελειότητα δεν βρίσκονται σε αυτές τις αρετές, που είπαμε, γνώριζε ότι δεν αποτελούνται από άλλα, παρά από την γνώση της αγαθότητας και της μεγαλειότητας του Θεού και της δικής μας μηδαμινότητας και κλίσεως σε κάθε κακό. Από την αγάπη προς τον Θεό και το μίσος τους εαυτού μας. Από την υποταγή, και μάλιστα όχι μόνο από την υποταγή στον Θεό, αλλά και σε όλα τα κτίσματα, για την αγάπη του Θεού. Από την αποστροφή κάθε δικού μας θελήματος και τέλειας υπακοής στο Θείο θέλημα. Και ακόμη, από το να τα θέλουμε όλα αυτά και να τα κάνουμε ξεκάθαρα για τη δόξα του Θεού μόνο και μόνο για να αρέσουμε σε Αυτόν, και γιατί έτσι θέλει και Αυτός και, έτσι, πρέπει να τον αγαπάμε και να τον υπηρετούμε.Λοιπόν, εσύ αδελφέ, που επιθυμείς να φθάσεις στο ύψος αυτής της τελειότητας, επειδή είναι ανάγκη να κάνεις μία ακατάπαυστη πάλη με τον εαυτό σου, για να νικήσεις γενναία και να εξουδετερώσεις όλα τα θελήματα, μεγάλα και μικρά, αναγκαστικά πρέπει να ετοιμασθείς με κάθε προθυμία της ψυχής σου σε αυτό τον πόλεμο (γιατί το στεφάνι δεν δίνεται σε άλλον, παρά μόνο στο γενναίο πολεμιστή). Αυτός ο πόλεμος, καθώς είναι δυσκολώτερος από κάθε άλλο πόλεμο (γιατί πολεμώντας εναντίον του εαυτού μας, πολεμούμαστε από τον ίδιο τον εαυτό μας ), έτσι και η νίκη που πετυχαίνουμε σε αυτόν, θα είναι ενδοξώτερη από κάθε άλλη και περισσότερο ευπρόσδεκτη στο Θεό. Γιατί αν θελήσεις να θανατώσεις τα άτακτα πάθη σου, και τις επιθυμίες και τα θελήματά σου, θα αρέσεις στον Θεό περισσότερο και θα τον υπηρετήσεις καλύτερα, παρά αν μαστιγώνεσαι, μέχρι να βγάλεις αίμα, και αν νηστεύεις περισσότερο από τους παληούς ερημίτες, και αν επιστρέψεις στο καλό χιλιάδες ψυχές, όντας εσύ κυριευμένος από τα πάθη.Τώρα, λοιπόν, που έμαθες από τι αποτελείται η χριστιανική τελειότητα και ότι, για να την αποκτήσεις, πρέπει να έχεις ένα παντοτινό και σκληρότατο πόλεμο εναντίον του εαυτού σου, είναι ανάγκη να προμηθευθείς τέσσερα πράγματα σαν οπλισμό πολύ ασφαλή και αναγκαίο, για να γίνεις νικητής σε αυτόν τον αόρατο πόλεμο και να λάβεις τα στεφάνι. Και αυτά είναι:
Α. Το να μην εμπιστεύεσαι ποτέ στον εαυτό σου.
Β. Το να έχεις πάντα όλο σου το θάρρος και την ελπίδα στο Θεό.
Γ. Το να αγωνίζεσαι πάντα, και
Δ. Το να προσεύχεσαι.
Γι’ αυτά όμως θέλω να σου μιλήσω ξεχωριστά, συν Θεώ, σύντομα.