« Η ΟΣΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Η ΕΠΙΒΑΤΗΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ »
Πρωτοπρεσβύτερου
Πέτρου Σιντορεάκ
Η Οσία Παρασκευή η Επιβατηνή (14 Οκτωβρίου) γεννήθηκε στους
Επιβάτες Ανατολικής Θράκης (σημερινή Selimpasa), περίπου 40 χλμ. δυτικά της Κωνσταντινουπόλεως,
στην θάλασσα του Μαρμαρά. Γνωρίζουμε ακόμα δύο ονόματα από την οικογένειά της. Ο
πατέρας της λεγόταν Νικήτας. Ο αδελφός της Ευθύμιος έγινε Επίσκοπος Μαδύτου. Για
την χρονολογία γεννήσεως οι απόψεις διαφέρουν. Τοποθετείται από τις αρχές του 10ου
αιώνος μέχρι το πρώτο μισό του 12ου αιώνος.
Η Οσία μεγάλωσε «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου». Στην
ηλικία 10 χρονών μία Ευαγγελική περικοπή (Μάρκος 8,34) που άκουσε στην Εκκλησία,
την κάνει να προσφέρη συστηματικά ελεημοσύνη στους πτωχούς, πράγμα που θα της γίνη
βασικό χαρακτηριστικό γνώρισμα, αν και γι
αὐτό έπρεπε να αντιμετωπίζη τις απαγορεύσεις της μητέρας της.
Ο πόθος για ασκητική ζωή την κάνει να εγκαταλείψη κρυφά
το σπίτι και να ξεκινήση μία μακρινή περιοδεία. Επισκέπτεται την Κωνσταντινούπολη
όπου προσκυνεί τα πολλά Λείψανα που φυλάσσονταν στους ναούς της και συμβουλεύεται
τους πιο γνωστούς Γεροντάδες. Μετά, πηγαίνει στην Χαλκηδόνα (σημερινή Kadikoy) για
να προσκυνήση τα Λείψανα της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας. Επόμενη στάση είναι
η Ηράκλεια του Πόντου (σημερινή Eregni) όπου η Οσία θα υπηρετήση για πέντε χρόνια
σ ἕνα ναό της Παναγίας με κάθε είδους ασκήσεις.
Από δω φεύγει στην Ιερουσαλήμ και αφού προσκυνεί όλα τα προσκυνήματα της Ιεράς Πόλης
εγκαθίσταται σ ἕνα γυναικείο Μοναστήρι στην
έρημο του Ιορδάνου. Μετά από ένα χρονικό διάστημα, ένας άγγελος Κυρίου την αναγγέλλει
να γυρίση στην πατρίδα της όπου θα έφευγε στην αιώνια ζωή, στον αγαπημένο της Νυμφίο.
Στον γυρισμό επισκέπτεται δεύτερη φορά την Κωνσταντινούπολη
και μετά εγκαθίσταται στην Καλλικράτεια (σημερινή Mimar Sinan), μία κωμόπολη που
βρισκόταν μόλις 17 χλμ.
από τη γενέτειρά της, τους Επιβάτες. Αφού υπηρετεί δύο χρόνια στο ναό των 12 Αποστόλων,
αναπαύεται στην ηλικία 27 χρονών και ενταφιάζεται σαν ξένη κοντά στη θάλασσα. Ο
Θεός όμως ήθελε να δοξάση την πιστή δούλη Του. Μετά από ένα διάστημα ενταφιάστηκε
κοντά της το πτώμα ενός ναύτη. Η Οσία εμφανίστηκε στο όνειρο σε δύο ευλαβείς ανθρώπους
και τους προέτρεπε να ξεχωρίζουν τα Λείψανά της από το πτώμα του αμαρτωλού ναύτη.
Μ αὐτό τον τρόπο έγινε γνωστή όλη η ζωή
της Οσίας. Τα Λείψανά της μεταφέρθηκαν με πομπή στο ναό της Καλλικράτειας όπου ξεκίνησαν
να κάνουν πάρα πολλά θαύματα.
Αργότερα όμως οι ιστορικές συνθήκες έκαναν τα Λείψανα να
μεταφέρονται σε διάφορα μέρη. Κατόπιν διαπραγματεύσεων του Τσάρου Ιωάννου Ασάν ΙΙ,
βρέθηκαν στο Τύρνοβο της Βουλγαρίας μεταξύ περίπου 1230 και 1393. Στη συνέχεια,
οι Τούρκοι θα είναι η αιτία άλλων περιοδειών των Λειψάνων. Για να μην πέσουν στα
χέρια τους, μεταφέρθηκαν για πέντε χρόνια στη Βουλγαρική πόλη Βυδύνιο, κοντά στον
ποταμό Δούναβη. Η επόμενη πορεία θα είναι στο Βελιγράδι της Σερβίας, μέχρι το 1521,
και μετά στην Κωνσταντινούπολη για 120 χρόνια. Εδώ μεταφέρθηκαν σε διάφορους ναούς:
Παμμακάριστο, του Αγίου Δημητρίου Ξυλόπορτας και τελικά στο σημερινό Πατριαρχεικό
ναό του Αγίου Γεωργίου. Στον τελευταίο ναό φυλάσσονται και τώρα τρία Λείψανα: Της
Αγίας Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας, της Αγίας Σολομωνής και της Αγίας Θεοφανούς, πρώτης
συζύγου του Αυτοκράτορος Λέοντος ΣΤ’ του Σοφού.
Το 1641, η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου χάρισε
τα Λείψανα της Οσίας Παρασκευής στον ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας, Βασίλειο Λούπου,
ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για την επανειλημμένη οικονομική βοήθειά του. Από τότε φυλάσσονται
στο Ιάσιο και προστατεύουν τόσο τους ομόδοξους Ρουμάνους όσο και όλους τους προσκυνητές
που ανατρέχουν στη χάρη Της. Η προκήρυξη της Επαναστάσεως που έκανε ο Αλέξανδρος
Υψηλάντης στην αυλή της Ιεράς Μονής Τριών Ιεραρχών του Ιασίου στις 23 Φεβρουαρίου
1821 έγινε μετά την προσκύνηση στα Λείψανα της Οσίας Παρασκευής που φιλοξενούνταν
εκεί.
Το 1888 τα Λείψανα σώθηκαν με θαυμαστό τρόπο από μία μεγάλη
πυρκαγιά. Μεταφέρθηκαν αμέσως στο καινούργιο Καθεδρικό ναό του Ιασίου, το μεγαλύτερο
της χώρας. Μέχρι σήμερα η γιορτή της Οσίας Παρασκευής αποτελεί το πιο γνωστό και
μεγάλο πανηγύρι της Ρουμανίας. Ειδικοί που ασχολήθηκαν με το θέμα, διαπίστωσαν ότι
πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πανηγύρια του Ορθοδόξου κόσμου, έχοντας υπ ὄψη τον αριθμό των προσκυνητών που πάνε στο Ιάσιο
από όλη τη χώρα και από το εξωτερικό, καθώς και τις θρησκευτικές και πολιτιστικές
εκδηλώσεις που γίνονται με την ευκαιρία του πανηγυριού. Είναι γνωστό ότι η σειρά
των πιστών που επιθυμούν να προσκυνήσουν τα ιερά Λείψανα επεκτείνεται και 3-4 χλμ,
και ότι αυτοί περιμένουν με υπομονή έως και 30 ώρες και παραπάνω. Κατά τη διάρκεια
του πανηγυριού, όλη η πόλη ζωντανεύει με μοναδικό τρόπο. Πέρα από την προσπάθεια
της Ιεράς Μητροπόλεως και των ενοριών της πόλης να εξασφαλίσουν τις πνευματικές
αλλά και τις υλικές ανάγκες των προσκυνητών (χιλιάδες πακέτα με φαγητό, ζεστά τσάγια
κ.τ.λ.), γίνεται μεγάλος αγώνας και εκ μέρους πολλών άλλων φορέων που βοηθάνε ο
καθένας με τον δικό του τρόπο. Ο Δήμος Ιασίου, ο Στρατός, η Αστυνομία, τα Νοσοκομεία,
η Πυροσβεστική βάζουν στη διάθεση της Εκκλησίας εκατοντάδες υπαλλήλους για να πραγματοποιηθή
με τις καλύτερες συνθήκες το πέρασμα των 1,5 εκατομμυρίων προσκυνητών που βρίσκουν
την μόνη αιτία της παρουσίας τους στο Ιάσιο εκείνες τις μέρες την Οσία Παρασκευή
που ευλαβούνται πολύ βαθειά.
ΠΗΓΗ: http://enromiosini.gr
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ "ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΒΑΣΕΙΣ" ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
Πρωτ. Βασίλειος Γιαννακόπουλος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Πρεσβυτέρα Νικολίτσα Γκοτσοπούλου
ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ
+ ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΩΝ
Πρωτ. Βασίλειος Γιαννακόπουλος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Πρεσβυτέρα Νικολίτσα Γκοτσοπούλου
ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ
+ ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ