ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΑΣ ΝΗΣΤΕΨΟΥΜΕ
Η Μητέρα Εκκλησία, αγαπητοί μου, από σήμερα ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ καλεί τα παιδιά της σε αγώνα νηστείας, προσευχής, περισυλλογής, ενδοσκοπήσεως και καθάρσεως, προκειμένου «κεκαθαρμένοι», δηλ. καθαροί στην ψυχή και στο σώμα, να εορτάσουμε τα σεπτά Πάθη του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Η νηστεία της περιόδου αυτής είναι η αυστηρότερη του εκκλησαστικού έτους. Δεν τρώμε κρέας, ούτε και τα παράγωγα του κρέατος.Δεν τρώμε επίσης γαλακτερά, ούτε και τά παράγωγα του γάλακτος.
Από τον κανόνα της νηστείας απαλλάσσονται τα μικρά παιδιά, οι ηλικιωμένοι, όσοι δηλ. ανήκουν στη λεγόμενη τρίτη ηλικία (από 65 ετών καί πάνω) καί όσοι, ανεξαρτλητως ηλικίας, έχουν ειδικούς λόγους υγείας. Όλοι αυτοί μπορούν να προσαρμόσουν τον κανόνα της νηστείας των στα μέτρα τους, αρκεί να συνεννοηθούν με τον πνευματικό τους πατέρα. Εκείνος έχει λάβει από τον Επίσκοπό του την εξουσία να ρυθμίζει τα ζητήματα αυτά, ώστε να μη φορτώνονται φορτία βαρέα και δυσβάστακτα στον άνθρωπο, μάλιστα δε στο σύγχρονο άνθρωπο, που έχει τόσα και τόσα προβλήματα στην καθημερινή του πορεία.
Με την ευκαιρία αυτή μπορούμε να αναφερθούμε σε μερικές πτυχές της νηστείας.
1. Η νηστεία δεν είναι αυτοσκοπός στη ζωή μας. Είναι όμως μέσο για την κατάκτηση και τη πληρέστερη βίωση της αρετής. Είναι μέσο και τρόπος για να αγαπηθούμε με τους άλλους, να συγχωρήσουμε και να συγχωρεθούμε, να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε κλπ. Νηστεία, πού δεν συνοδεύεται από πρόοδο στην αρετή, καταντάει ένας απλός εξωτερικός τύπος θρησκευτικότητος! Τι θα σου χρησιμεύσει αν δεν τρώγεις το λάδι, αλλά τρώγεις τον «λαδά», δηλ. τον άνθρωπου που παράγει το λάδι;
2. H νηστεία είναι άσκηση της θελήσεως και της ορέξεως! Δεν μπορεί να υπάρχει πρόοδος σε οποιοδήποτε τομέα της ζωής μας, εάν ο άνθρωπος δεν προσπαθεί, δεν ασκείται, δεν αγωνίζεται. Έτσι λοιπόν και για την μόρφωση και την διαμόρφωση της ψυχικής μας ωριμότητος χρειάζεται αγώνας. Μόνον όσοι αγωνίζονται, στολίζονται με τη θεία Χάρη, και κατορθώνουν νά νικήσουν τά πάθη τους.
3. Η νηστεία είναι πράξη λατρείας και ο Θεός ιδιαίτερα χαίρεται και ευλογεί τον νηστευτή άνθρωπο. Νηστεία και προσευχή φέρουν χαρίσματα πνευματικά και ιδιαίτερη θεία Χάρη σ΄εκείνον που νηστεύει.
4. Η νηστεία μας ωφελεί και σωματικά. Μας χαρίζει την πολυπόθητη αποτοξίνωση του οργανισμού, μας εξασφαλίζει την ευεξία.
5. Η νηστεία και η προσευχή πορεύονται αντάμα. Η ελεημοσύνη συμπληρώνει το έργο του χριστιανού. Και τέλος, η εξομολόγηση επισφραγίζει την προσπάθειά μας.
Νηστεία, προσευχή, ελεημοσύνη και εξομολόγηση, αυτά τα τέσσερα μας χρειάζονται τώρα καθώς πορευόμεθα προς την μεγάλη εορτή του Πάσχα. Καί όλα αυτά πρέπει νά στεφανωθούν με το στεφάνι της αγάπης, της συγγνώμης, της αγαθοποιϊας καί της αγαθοεργίας.
Αν νηστεύεις, αδελφέ μου, αλλά φέρεσαι σκληρά πρός τους άλλους, η νηστεία δεν σε ωφελεί! Πρέπει να αλλάξεις συμπεριφορά!
Αν νηστεύεις, αλλά δεν μιλάς με κάποιον, η νηστεία επίσης δεν σε ωφελεί! Πρέπει να συμφιλιωθής με τον άλλο για να γίνει δεκτή η θυσία σου.
Αν νηστεύεις, αλλά κοτσομπολεύεις, κακολογείς, συκοφαντείς κάποιον άλλον, η νηστεία καί πάλι δεν σε ωφελεί! Πρέπει νά παύσεις τα κοτσομπολιά, την κακολογία, τη συκοφαντία. Καί όχι μόνο αυτό, αλλά να επανορθώσεις το κακό, που τυχόν προξένησες σε κάποιον με την συμπεριφορά σου.
Η νηστεία πρέπει να επισφραγίζεται με τήν αγάπη καί η αγάπη πρέπει να συμπληρώνεται με τη νηστεία.
Ας ρίψουμε μια ερευνητική ματιά μέσα μας. Ας στολίσουμε την ψυχή μας με τά στολίδια των αρετών. Αυτό είναι το νόημα της νηστείας. Η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αρχίζει. «Το στάδιον των αρετών ηνέωκται, οι βουλόμενοι αθλήσαι, εισέλθετε....» Όσοι πιστοί, δράμετε και την νηστεία τηρήσατε. Καλή δύναμη και καλή καρποφορία στον αγώνα σας. Καλή Σαρακοστή, αδελφοί καί πατέρες.
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Καθαρά Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2009
Η Μητέρα Εκκλησία, αγαπητοί μου, από σήμερα ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ καλεί τα παιδιά της σε αγώνα νηστείας, προσευχής, περισυλλογής, ενδοσκοπήσεως και καθάρσεως, προκειμένου «κεκαθαρμένοι», δηλ. καθαροί στην ψυχή και στο σώμα, να εορτάσουμε τα σεπτά Πάθη του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Η νηστεία της περιόδου αυτής είναι η αυστηρότερη του εκκλησαστικού έτους. Δεν τρώμε κρέας, ούτε και τα παράγωγα του κρέατος.Δεν τρώμε επίσης γαλακτερά, ούτε και τά παράγωγα του γάλακτος.
Από τον κανόνα της νηστείας απαλλάσσονται τα μικρά παιδιά, οι ηλικιωμένοι, όσοι δηλ. ανήκουν στη λεγόμενη τρίτη ηλικία (από 65 ετών καί πάνω) καί όσοι, ανεξαρτλητως ηλικίας, έχουν ειδικούς λόγους υγείας. Όλοι αυτοί μπορούν να προσαρμόσουν τον κανόνα της νηστείας των στα μέτρα τους, αρκεί να συνεννοηθούν με τον πνευματικό τους πατέρα. Εκείνος έχει λάβει από τον Επίσκοπό του την εξουσία να ρυθμίζει τα ζητήματα αυτά, ώστε να μη φορτώνονται φορτία βαρέα και δυσβάστακτα στον άνθρωπο, μάλιστα δε στο σύγχρονο άνθρωπο, που έχει τόσα και τόσα προβλήματα στην καθημερινή του πορεία.
Με την ευκαιρία αυτή μπορούμε να αναφερθούμε σε μερικές πτυχές της νηστείας.
1. Η νηστεία δεν είναι αυτοσκοπός στη ζωή μας. Είναι όμως μέσο για την κατάκτηση και τη πληρέστερη βίωση της αρετής. Είναι μέσο και τρόπος για να αγαπηθούμε με τους άλλους, να συγχωρήσουμε και να συγχωρεθούμε, να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε κλπ. Νηστεία, πού δεν συνοδεύεται από πρόοδο στην αρετή, καταντάει ένας απλός εξωτερικός τύπος θρησκευτικότητος! Τι θα σου χρησιμεύσει αν δεν τρώγεις το λάδι, αλλά τρώγεις τον «λαδά», δηλ. τον άνθρωπου που παράγει το λάδι;
2. H νηστεία είναι άσκηση της θελήσεως και της ορέξεως! Δεν μπορεί να υπάρχει πρόοδος σε οποιοδήποτε τομέα της ζωής μας, εάν ο άνθρωπος δεν προσπαθεί, δεν ασκείται, δεν αγωνίζεται. Έτσι λοιπόν και για την μόρφωση και την διαμόρφωση της ψυχικής μας ωριμότητος χρειάζεται αγώνας. Μόνον όσοι αγωνίζονται, στολίζονται με τη θεία Χάρη, και κατορθώνουν νά νικήσουν τά πάθη τους.
3. Η νηστεία είναι πράξη λατρείας και ο Θεός ιδιαίτερα χαίρεται και ευλογεί τον νηστευτή άνθρωπο. Νηστεία και προσευχή φέρουν χαρίσματα πνευματικά και ιδιαίτερη θεία Χάρη σ΄εκείνον που νηστεύει.
4. Η νηστεία μας ωφελεί και σωματικά. Μας χαρίζει την πολυπόθητη αποτοξίνωση του οργανισμού, μας εξασφαλίζει την ευεξία.
5. Η νηστεία και η προσευχή πορεύονται αντάμα. Η ελεημοσύνη συμπληρώνει το έργο του χριστιανού. Και τέλος, η εξομολόγηση επισφραγίζει την προσπάθειά μας.
Νηστεία, προσευχή, ελεημοσύνη και εξομολόγηση, αυτά τα τέσσερα μας χρειάζονται τώρα καθώς πορευόμεθα προς την μεγάλη εορτή του Πάσχα. Καί όλα αυτά πρέπει νά στεφανωθούν με το στεφάνι της αγάπης, της συγγνώμης, της αγαθοποιϊας καί της αγαθοεργίας.
Αν νηστεύεις, αδελφέ μου, αλλά φέρεσαι σκληρά πρός τους άλλους, η νηστεία δεν σε ωφελεί! Πρέπει να αλλάξεις συμπεριφορά!
Αν νηστεύεις, αλλά δεν μιλάς με κάποιον, η νηστεία επίσης δεν σε ωφελεί! Πρέπει να συμφιλιωθής με τον άλλο για να γίνει δεκτή η θυσία σου.
Αν νηστεύεις, αλλά κοτσομπολεύεις, κακολογείς, συκοφαντείς κάποιον άλλον, η νηστεία καί πάλι δεν σε ωφελεί! Πρέπει νά παύσεις τα κοτσομπολιά, την κακολογία, τη συκοφαντία. Καί όχι μόνο αυτό, αλλά να επανορθώσεις το κακό, που τυχόν προξένησες σε κάποιον με την συμπεριφορά σου.
Η νηστεία πρέπει να επισφραγίζεται με τήν αγάπη καί η αγάπη πρέπει να συμπληρώνεται με τη νηστεία.
Ας ρίψουμε μια ερευνητική ματιά μέσα μας. Ας στολίσουμε την ψυχή μας με τά στολίδια των αρετών. Αυτό είναι το νόημα της νηστείας. Η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αρχίζει. «Το στάδιον των αρετών ηνέωκται, οι βουλόμενοι αθλήσαι, εισέλθετε....» Όσοι πιστοί, δράμετε και την νηστεία τηρήσατε. Καλή δύναμη και καλή καρποφορία στον αγώνα σας. Καλή Σαρακοστή, αδελφοί καί πατέρες.
+ Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
Καθαρά Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2009